Headlines News :
Home » » Menghargai erti kemerdekaan

Menghargai erti kemerdekaan

Written By zabidi on Wednesday 13 August 2014 | August 13, 2014

Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

UMAT Islam masih lagi berada di bulan Syawal dan masih banyak lagi rumah-rumah terbuka yang akan diadakan sepanjang bulan ini. Tanpa kita sedar juga kita telah memasuki bulan Ogos untuk tahun ini. Ogos adalah bulan di mana negara merayakan ulang tahun kemerdekaan. Perisytiharan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, sesungguhnya telah membawa kepada perubahan negara daripada dijajah kepada pentadbiran sendiri.

Namun setelah 57 tahun mencapai kemerdekaan adakah rakyat negara ini telah mengisi kemerdekaan tersebut dengan sewajarnya? Dalam tempoh 57 tahun ini negara kita bebas daripada sebarang perbalahan besar antara kaum melainkan satu insiden pada 13 Mei 1969. Rekod Malaysia yang amat cemerlang ini merupakan manifestasi susun atur budaya dan kaum di Malaysia berada di jaluran yang betul.

Namun, kebelakangan ini saya melihat rakyat Malaysia sudah terlalu dibahagikan oleh segmen politik kepartian sehingga setiap kali isu berbangkit neraca politik kepartianlah yang akan dicanai ke sana ke mari. Parameter inilah sebenarnya yang telah memecahkan kesepakatan rakyat Malaysia kini. Fenomena ini harus ditangani dengan segera agar ia tidak menjadi barah yang sukar dikawal lagi nanti.

Kemerdekaan negara yang dikecapi melalui rundingan dengan pihak British dan persefahaman antara tiga kaum utama di dalam negara mestilah dihargai. Perjanjian yang disepakati tersebut janganlah dipecahkan. Kelak ia akan memakan diri.

Jati diri negara seperti yang diacu Perlembagaan Persekutuan disulami dengan prinsip-prinsip Rukun Negara juga perlu dipertahankan. Hanya dengan cara ini sahaja kita boleh menggarap suatu negara yang maju, berjaya dan mempunyai jati diri.

Walaupun negara ketika ini sedang diuji dengan pelbagai ujian seperti tragedi MH370 dan MH17, kawalan sempadan di Sabah bolos dang banyak lagi, inilah masanya rakyat Malaysia tanpa mengira kaum mengenepikan ideologi politik dan bersatu demi negara.

Jadikanlah tanggal 31 Ogos tahun ini sebagai tarikh untuk kita sama-sama menganjak minda kita untuk berubah mencorak Malaysia yang lebih maju dan saksama. Walaupun terdapat pelbagai usaha sesetengah golongan yang tidak senang dengan kesepakatan rakyat dan susun atur yang telah lama diamalkan ini, rakyat Malaysia arus perdana mestilah mengambil usaha bagi menolak pandangan picisan ini yang akan membawa kepada keruntuhan negara.

Sejarah negara telah terbukti menjadikan Malaysia sebuah negara dihormati dan mendapat pelbagai pujian luar. Malaysia merupakan satu-satunya negara Islam yang aman dan maju serta menjadi contoh kepada umat Islam dari negara lain.

Piawaian tinggi Malaysia ini tidak akan dapat dikecapi tanpa formula kesepakatan dan keamanan di dalam negara. Mungkin formula ini yang ingin dirungkai oleh kalangan yang masih tidak berpuas hati dengan kejayaan Malaysia ini.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER