Headlines News :
Home » » Telephonophobia

Telephonophobia

Written By zabidi on Sunday 25 January 2015 | January 25, 2015

Oleh Paratan Rajagobal 


Fobia telefon (telephonophobia, telephobia) adalah keengganan atau takut membuat atau menjawab panggilan telefon, secara literal, "takut telefon". Fobia Telefon juga dianggap sebagai jenis fobia sosial atau masalah kebimbangan sosial. Ia sering berbanding glossophobia, dalam yang kedua-duanya memerlukan melibatkan diri dengan penonton untuk tahap tertentu, diikuti rasa takut dikritik, diadili atau membuat bodoh daripada.

Fobia dan pelbagai ketakutan, terdapat satu spektrum keterukan keadaan takut kepada perbualan telefon dan kesukaran yang sama. Sebagai contohnya, pada 1993, dilaporkan kira-kira 2.5 juta orang di Great Britain mempunyai fobia telefon.

Istilah Telefon Penangkapan merujuk kepada tahap yang lebih rendah daripada fobia telefon, di mana ia adalah kebimbangan yang diperolehi dari telefon, tetapi kurang teruk berbanding dengan satu fobia sebenar. Orang-orang ini mungkin tidak mempunyai masalah berkomunikasi berhadapan muka, tetapi mempunyai kesukaran berbuat demikian melalui telefon.

Pengguna telefon bimbit meningkat bak cendawan tumbuh selepas hujan disebabkan harganya yang jauh lebih murah selain bentuknya yang lebih kecil dan senang dibawa ke mana-mana. Di mana-mana sahaja kelihatan orang asyik menatap skrin sentuh telefon pintar sambil menunjukkan ekspresi wajah yang sukar untuk diteka, seolah-olah tiada sesiapa yang memerhatikan mereka di situ.

Kegilaan terhadap komunikasi hujung jari ini mengakibatkan gejala ketagihan yang serius dalam kalangan masyarakat umum. Di Malaysia, penduduk menunjukkan minat mendalam terhadap laman jaringan sosial.

Pada November lalu, satu kajian yang dikeluarkan firma penyelidik global, TNS, mendedahkan, penduduk Malaysia merupakan orang yang paling bersosial di Internet iaitu dengan mempunyai purata 233 sahabat di rangkaian mereka berbanding 68 di China dan 29 Jepun.

Kajian daripada Harvard Business School mendapati, 70% daripada responden mengakui akan memeriksa telefon pintar selepas bangun daripada tidur, 56% akan memeriksa telefon pintar 30 minit sebelum masuk tidur, 48% memeriksa untuk urusan kerja walaupun pada hujung minggu dan hari pelepasan am, 51% mengakui memeriksa untuk urusan kerja walaupun bercuti dan 44% mengakui mengalami keresahan dan tidak keruan apabila telefon mereka hilang dan tidak diganti dengan cepat.
Sebab dan ketakutan

Takut telefon boleh berkisar daripada tindakan atau pemikiran tidak menjawab dan menerima panggilan untuk dering sebenar yang dihasilkan telefon. Bunyi dering boleh menjana rentetan kebimbangan, dicirikan pemikiran yang berkaitan dengan mempunyai untuk bercakap, melaksanakan dan sebaliknya.

Ramai daripada mereka yang mengalami fobia ini boleh melihat sebagai mengancam atau menakutkan, atau mungkin bimbang tentang mencari masa yang sesuai untuk memanggil, dalam ketakutan menjadi suatu kacau ganggu. Satu sumber lain kerisauan boleh datang dari suara berkualiti rendah dan orang-orang yang akan menanggung akibatnya tidak akan memahami apa yang akhirnya memanggil mengatakan, atau sebaliknya.

Satu lagi sumber kebimbangan datang dari kekurangan bahasa badan, yang tidak lagi menjadi ada melalui telefon dan keputusan dalam individu yang kehilangan akal mereka kawalan. Pengalaman masa lalu, seperti terdengar sesuatu trauma atau panggilan yang tidak menyenangkan dan marah, juga boleh memainkan peranan dalam mewujudkan ketakutan.

Pesakit biasanya melaporkan takut mereka akan gagal untuk memberikan respons yang sesuai dalam perbualan telefon, dan takut mencari apa-apa untuk mengatakan, yang akan berakhir dalam diam memalukan, gagap. Kelakuan mengelakkan bersekutu termasuk meminta orang lain (contohnya, saudara-mara di rumah) untuk mengambil panggilan telefon dan penggunaan eksklusif mesin menjawab.

Satu lagi sebab ialah pesakit mungkin percaya, orang-orang yang memanggil mereka menanggung berita buruk atau menyakitkan.

Simptom-simptom

Pelbagai gejala dapat dilihat pada seseorang yang mengalami fobia telefon, banyak yang dikongsi bersama dengan kebimbangan.

Beberapa gejala termasuk kecut perut, tapak tangan berpeluh, denyutan jantung yang cepat, sesak nafas, loya, mulut kering dan gentar.

Pesakit mungkin mengalami perasaan panik, keganasan dan ketakutan. Serangan panik menyebabkan boleh termasuk hyperventilation dan tekanan.

Gejala-gejala negatif dan diadukkan boleh dihasilkan kedua-dua pemikiran semata-mata untuk membuat dan menerima panggilan dan tindakan berbuat demikian.

Kesan-kesan

Telefon ini adalah penting untuk kedua-dua menghubungi orang lain dan mengakses perkhidmatan penting dan berguna. Akibatnya, fobia ini menyebabkan banyak tekanan dan kehidupan peribadi kesan rakyat, kehidupan kerja dan kehidupan sosial.

Akibatnya, penghidap mengelakkan pelbagai aktiviti, seperti penjadualan peristiwa atau menjelaskan maklumat. Terikan dicipta di tempat kerja khusus kerana kerja dengan telefon boleh memainkan peranan yang penting dalam kerjaya.

Rawatan

Fobia seperti ini biasanya boleh dirawat dengan pelbagai jenis terapi, termasuk: terapi kognitif tingkah laku (CBT), psikoterapi, terapi tingkah laku dan terapi pendedahan. Lain-lain tindakan yang disyorkan terdiri daripada merancang perbualan yang lebih awal daripada masa dan membacakan, menulis atau menyatakan dahulu apa yang perlu dikatakan.

Amalan juga memainkan faktor penting dalam mengatasi rasa takut. Ia adalah berguna kepada pesakit untuk meningkatkan penggunaan telefon pada kadar yang perlahan, bermula dengan panggilan mudah dan secara beransur-ansur bekerja cara mereka sehingga.

Sebagai contoh, bermula dengan panggilan automatik, bergerak untuk keluarga dan rakan-rakan dan kemudian melanjutkan lagi tempoh perbualan dan dengan siapa perbualan yang sedang diadakan.

Kesimpulan (penutup)

Kini, telefon bimbit mengatasi segalanya. Di tangan mesti ada telefon. Kalau tiada, rasa janggal. Sekiranya pergi kerja tetapi telefon tertinggal, sanggup berpatah semula untuk mendapatkanya. Kadang-kadang, biar diri sendiri yang terjatuh, janji telefon dapat diselamatkan.
Begitulah penangan telefon pintar. Walaubagaimanapun, teknologi komunikasi seperti telefon bimbit bergantung kepada niat penggunanya. Sebagai remaja, kita harus bijak menggunakan peranti teknologi maklumat ini dan tidak menyalahgunakannya untuk tujuan yang sia-sia.
Remaja harus menjalani kehidupan yang normal dan bukan hanya bergantung kepada satu-satu teknologi sahaja. Janganlah "Menghabiskan kehidupan anda tanpa telefon bimbit".
* Penulis ialah pelajar Universiti Putra Malaysia.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER