Dr. Rishikesan memberitahu, perkara ini tidak semestinya berpunca daripada strok seperti tanggapan orang ramai.

Tanggapan itu salah kerana pesakit biasanya menghidap penyakit angin ahmar terlebih dulu tanpa disedari terutama kepada penghidap kencing manis dan darah tinggi disebabkan oleh 80 peratus salur darah tersumbat di dalam otak.

“Strok dikenali sebagai “serangan otak” kerana ia berlaku apabila aliran darah ke otak terganggu.
“Ia berlaku secara tiba-tiba tanpa sebarang amaran sehinggalah seseorang itu mengalami lumpuh sebelah badan sama ada di sebelah kanan atau kiri. Namun, bukan semua jenis strok menyebabkan lumpuh kerana gangguan saraf berlaku jauh daripada bahagian otak yang mengawal pergerakan,” katanya.

Menurut Dr. Rishikesan, ramai tidak mengetahui bahawa kes jatuh dan maut secara tiba-tiba disebabkan oleh pendarahan. Terdapat dua situasi yang mengaitkan kes ini.

“Kebiasaannya orang ramai tidak tahu situasi ini. Pertama, seseorang yang masuk ke bilik air untuk membuang air besar, kemudian dia meneran dan selepas selesai dia pun bangun. Tanpa sedar, tekanan darah menjadi rendah. Ini menyebabkan individu tersebut pengsan lalu jatuh hingga terhantuk.

“Ada juga kes pendarahan yang menyebabkan salur darah dalam otak tiba-tiba pecah. Ini biasanya berlaku apabila seseorang itu meneran ketika membuang air besar hingga menyebabkan tekanan darah naik. Kedua-dua situasi ini hanya boleh dikesan selepas melakukan ujian imbasan ke atas mangsa,” katanya.

Selalunya mangsa yang pengsan hingga menyebabkan maut kerana lambat menerima rawatan. Ahli keluarga atau rakan-rakan mereka tidak mengetahui mangsa berada di dalam bilik air.

Insiden ini juga dikaitkan dengan mereka yang menghidap sawan, jantung dan kencing manis.

Kemungkinan besar sawan menyerang secara tiba-tiba ketika pesakit berada di dalam bilik air.

“Sawan boleh berlaku dalam pelbagai jenis bukan saja yang mengeluarkan buih daripada mulut. Ada yang mengalami pengsan sekejap-sekejap sejak dari kecil dan kadang-kadang ada yang sampai memorinya kosong secara tiba-tiba walaupun sebentar saja,” jelasnya.

Tambah beliau, penghidap kencing manis berisiko pengsan di dalam bilik air apabila mereka mengalami hipoglisemia iaitu paras gula dalam darah dikesan rendah.

Selain itu mereka yang mengalami anemia iaitu kurang darah dalam badan juga berisiko pengsan dan jatuh secara tiba-tiba terutamanya wanita yang sedang mengalami haid.

Mereka yang menghidap buasir juga berisiko pengsan di dalam bilik air sekiranya mereka meneran terlalu kuat ketika membuang air besar dan berpotensi mengalami pendarahan seperti tadi.

Sebagai langkah pencegahan, Dr. Rishikesan menggalakkan orang ramai melakukan pemeriksaan kesihatan secara teratur seperti enam bulan sekali khususnya warga emas supaya mereka dapat memantau tekanan darah tinggi, jantung, kencing manus dan sebagainya.

Bagi pesakit kecing manis, lakukanlah pemeriksaan aras gula dalam badan setiap hari supaya dapat memantau kandungan gula dalam badan mereka.

Oleh itu, langkah pencegahan perlu untuk mengelakkan terjatuh serta perlu lebih berhati-hati selain elakkan daripada terhantuk di kepala. Jika anda berhadapan dengan situasi ini, ambil langkah yang tepat supaya tidak kehilangan orang tersayang.